Oseriös och otrevlig säljare på Tradera

 
Usch. De senaste två veckorna har jag haft en tämligen otrevlig upplevelse med en säljare på Tradera. Fredagen den 11 november genomförde jag ett köp av ett utsålt Taylor-album som jag letat efter i evigheter, och när det gått över två veckor sedan köpet och betalningen och jag fortfarande inte fått något paket hörde jag av mig till säljaren och sedan började eländet... 
 
 
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
 
 
Lördag 26 november
 
Jag:
Hej [namn],
Jag har inte fått albumet än. :-( Har du postat det?
/Malin
 
Hon:
Hej! Absolut det har jag. Den är skickad.
 
Jag:
Okej, var det länge sedan?
 
 
Fredag 2 december:
 
Jag:
Paketet har fortfarande inte kommit fram. :-(
 
Hon:
Hmm jag ska efterlysa och reklamera. Återkommer
 
 
Tisdag 6 december:
 
Jag:
Vad är status i ärendet nu? Jag har fortfarande inte fått något paket. Vilken transportör har du anlitat?
 
Hon:
Jag skickade med postnord, gjorde en efterlysning och de hör av sig, men om inget händer får du givetvis pengarna tillbaka
 
 
Onsdag 7 december:
 
Jag:
Jag ser bland dina omdömen att det är två personer till nyligen som inte fått sina paket från dig. Det här gör mig orolig. :-( Jag vill ha tillbaka mina pengar.
 
Hon:
Jo det gör mig också orolig och därför har jag gjort en efterlysning. Två fick sitt paket till slut.
 
Jag:
Har du någon spårningslänk till paketet? Jag har inte fått någon sådan.
 
Hon:
Nej tyvärr jag skickade med postnord påse :( men förseningen kan bero på juletider också, får du inte paketet nästa vecka får du pengarna tillbaka!
 
Jag:
Jag vill ha pengarna tillbaka nu. Du kan swisha till [mitt mobilnummer]. Jag swishar tillbaka om paketet dyker upp.
 
Hon:
Jag sa jag väntar en vecka och sen, det är som sagt juletider. Respektera det! Jag ansvarar inte för postens hantering
 
Jag:
Det har gått nästan en månad sedan köpet, så lång leveranstid är det inte ens i juletider. Dessutom ser jag att du blivit avstängd från Tradera, så din trovärdighet är tyvärr inte speciellt hög. Jag tycker att det är fullt rimligt att be om återbetalning i det här läget.
 
Hon:
Jag blev avstängd pga två personer, en som försökte få pengarna tillbaka trots att hen fått paketet. Sådant sker! Den andra missförstod mig men fick paketet till slut. En tredje har fått sitt paket.
 
Jag:
Så dessa uteblivna leveranser och din vägran att betala tillbaka har ingenting med din skuld hos Kronofogden att göra? Jag vill ha tillbaka mina pengar. Nu.
 
Hon:
Jag har ingen skuld hos kronofogden! Och sådana uppgifter är inte en privatpersons ensak.
Jag vägrar inte ge tillbaka pengar men jag vet ej om jag kan lita på dig heller. Jag har sagt en vecka till och om inget händer då får du tillbaka pengarna. Postnord själva har rekommenderat och skulle återkomma. Dessutom vart det inga uteblivna leveranser, det tog bara längre tid. Man göra en reklamation och en efterlysning, ibland betalar postnord en ersättning ifall paketet kommit bort eller blivit stulet.
 
 
Torsdag 8 december:
 
Jag:
Av oss två är det DU som har en dom emot dig för att du inte betalat en skuld du ådragit dig och det är DU som blivit avstängd från Tradera, så projicera inte dina tillkortakommanden på MIG. Mig kan man lita på. Jag har nu varit i kontakt med PostNord och de säger att det inte finns något ärende upprättat angående det här paketet. Så jag är snäll och ger dig en chans till att betala tillbaka mina pengar NU innan jag anmäler dig för bedrägeri.
 
Hon:
Ursäkta! Jag har också varit i kontakt med postnord. Vad har du lämnat för uppgifter ens? Då har du sagt något felaktigt. För jag har definitivt pratat med de. Som sagt hur vet jag att du inte ljuger för mig just nu liksom? Jag ska ringa postnord igen angående detta. Hoppas du är nöjd med ditt paket! För jag tror inte på att du ej fått det nu längre. Jag ska skicka bildbevis på att det är skickat.
 
Hon:
Vad är din adress då? Jag ska kolla om jag ens skrivit rätt..
 
Jag:
Jag lämnade både dina och mina kontaktuppgifter och svaret jag fick var "Om försändelsen är skickad som vanlig post finns det tyvärr inget sätt för oss att söker efter den i vårt system i och med att frakten inte är spårbar, därmed finns det tyvärr inget ärendet som har kunnat upprättas."
 
Hon:
Kommer liksom inte åt den just nu
 
Jag:
[min adress]
 
Hon:
De sa till mig att det visst kan efterlysas och reklameras och jag kan få ersättning. Då har någon gett fel info till någon.
 
Jag:
De kan inte söka efter det eftersom det inte är spårbart.
 
Hon:
Finns en streckkod på dessa påsar
 
Hon:
Jag Checkar igen och återkommer helt enkelt.. och hur har du mina kontaktuppgifter?
 
Jag:
De står i mejlet från Tradera när jag genomförde köpet
 
Hon:
Nu har en person fått sin vara.. så din kan nog dyka upp när som helst.
 
Jag:
Var är det där bildbeviset du talade om och är du säker på att du skrivit rätt adress?
 
Jag:
Jag har anmält saknat brev hos Post- och telestyrelsen idag. De har däremot inte fått in någon anmälan från dig.
  
Hon:
Jag återkommer..
 
Jag:
Jag väntar på återkoppling. När tänker du återkomma?
  
 
Fredag 9 december:
 
Jag:
Jag väntar fortfarande på återkoppling.
 
Jag:
Jag fick precis detta svar från PostNord angående deras påsar med streckkoder: "Om du syftar på våra förpackningar med porto, dom blåa påsarna och boxarna så är dom ej spårbara. Dom skickas som vanliga brev om man inte köper till en spårbar frakt." Så hur menar du att paketet ska kunna spåras?
 
Jag:
Nu har det gått fyra veckor sedan betalningen och ännu har inget paket dykt upp.
 
Hon:
Okej kan tyvärr vara så att jag fått fel information av någon. Men då vet jag inte vad streckkoden ska vara till för. Jag ger tillbaka pengarna och helt enkelt litar på om det skulle dyka upp, att du hör av dig.
 
Jag:
Då emotser jag återbetalning till samma nummer som jag swishade till nu direkt, tack. Om paketet dyker upp betalar jag självklart.
 
Jag:
[mitt mobilnummer]
 
Jag:
Jag har skickat en förfrågan till dig på swish, det är bara att du svarar på den.
 
Hon:
[bild på ett paket med mina adressuppgifter på]
 
Hon:
Försökte skicka bild på att jag skickat paketet med din adress på
  
Jag:
Du postade det kl. 17:53 idag alltså? Det var då bilden togs. Vänligen återbetala mina pengar och sluta hitta på saker.
 
Hon:
Nope en screenshot från den tiden idag
  
Jag:
Jag vill se originalbilden. Och jag väntar fortfarande på återbetalning.
 
Hon:
Kan tyvärr inte då den är tagen med Instagram, därför screenshot liksom. Du får 300 kr tillbaka och det var priset för varan, resten var frakten. Och den står köparen för alltid.
  
Hon:
Och du ska vara nöjd för inte många går med på återbetalning av paket som försvunnit! Så jag är väldigt snäll nu! Du såg att paketet med din adress var postat.
 
Jag:
I galleriet i din telefon bör det finnas en mapp med bilder från Instagram. Och gör det inte det finns det flera guider som går att googla fram om hur man laddar ner bilder från Instagram. Jag vill se originalbilden. Jag har ännu inte erhållit någon form av bevis på att du faktiskt har skickat paketet. Jag har sett en bild (med datum idag) på ett paket, men ingenting som bevisar vad paketet innehåller eller att det faktiskt är skickat.
 
Hon:
Du har fått dina pengar och en bild på ett paket med ditt namn på som kostade fraktens summa, jag är ej skyldig att visa dig något mer av vad du begär. Nu står det på dig att vara ärlig, jag kan inte veta ifall du ljugit hela tiden eller talat sanning! Finns traderare som hittar på på riktigt. Men de ger sig till slut när de inte kan få som de vill och så länge de kan lämna dåligt omdöme. (Då jag betalat, men inte fått paketet och personen ifråga försökte lura mig på en dubbel betalning). Då betalade jag med paypal så fick återbetalningen genom ett köpskydd eftersom säljaren vägrade.
Jag återbetalade dig så jag är ej skyldig i det här läget.
 
 
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
 
 
Sedan blockerade jag henne och gav henne negativt omdöme på Tradera. Så nu väntar jag bara på ett negativt hämndomdöme. 🙄 Usch, jag tycker sådant här är så sjukt obehagligt. När människor är både otrevliga och ohederliga. Jag har genomfört ett antal köp på Tradera och oftast har det gått bra. Det här är väl bara tredje gången som jag råkar ut för en oseriös och otrevlig säljare - förra gången var sommaren 2020... Jag har svårt att hantera när människor beter sig på det här viset mot mig, jag är en väldigt skör person som behöver hanteras varsamt och sådant här får mig att må rent fysiskt dåligt av obehag. Och att den här tjejen har mage att projicera sin ohederlighet på MIG, som verkligen är hederligheten själv, det är bara helt absurt. Jag känner mig liksom superbusig när jag går mot röd gubbe vid övergångsställen trots att inga bilar är i närheten och jag skulle verkligen aldrig komma på tanken att försöka genomföra någon form av bedrägeri (ett beteende som hon däremot verkar väl förtrogen med 🙄). Fy fan. Vidriga människa! 
 
Så nu sitter jag här. Utan Taylor-album och med en obehaglig upplevelse. Jag funderar på att polisanmäla henne för (försök till) ringa bedrägeri och allmänt rövhattigt beteende (vad nu det kan tänkas ha för brottsrubricering), men jag vet inte...jag har aldrig polisanmält någon förut och det känns som en så extrem sak att göra. Usch. 
 
Men, men...nu ska jag försöka fokusera på mina studier ett par timmar innan syrran dyker upp och innan vi ska träffa Per och hans nya kärleksintresse. Men om någon sitter på dagboksversion nummer 1 av Taylors Lover-album köper jag den mer än gärna. Jag har redan dagboksversion nummer 2, 3 och 4 samt boxen...men jag vill ju ha ettan också. 🙏 
 
 

Kommentarer

Tänker du skriva en kommentar?

Vad gullig du är! Jag blir jätteglad när jag får trevliga kommentarer.

Observera att alla kommentarer granskas innan publicering. Olämpliga kommentarer, såsom mobbning och spam, kommer inte att publiceras.



Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback