Ringa till elbolaget
Idag ringde jag till elbolaget för att se till att elen följer med till nya lägenheten när jag flyttar. Har tänkt ringa i flera veckor, men eftersom det är obehagligt har jag förstås skjutit upp det.
Först en massa harklande och hostande, sedan nervöst inknappande av numret, sedan olidlig väntan i telefonkö och lyssnande till monoton automatisk röst som upplyste mig om hur lång denna väntan beräknades bli.
När jag väl kom fram möttes jag av en person med extremt uttråkad röst som började efterfråga en massa uppgifter som jag inte hade, typ "tiosiffrigt anläggningsnummer" (vad fan är det?!), kommande hyresgäst i min nuvarande lägenhet (vad spelar det för roll?) och nuvarande hyresgäst i min kommande lägenhet och fan och hans moster. Det räckte visst inte med personnummer, adress, lägenhetsnummer och hyresvärd.
Den icke-hjälpsamma kundtjänstmedarbetaren avslutade samtalet med att surt muttra något om att jag får ringa igen när jag fått tag i det där tiosiffriga anläggningsnumret för utan det kunde hon minsann inte hjälpa mig.
Så nu har jag ännu ett elbolagssamtal att våndas inför. Har dock inte riktigt bestämt mig för om jag ska återkomma till den där surkärringen med det efterfrågade anläggningsnumret, eller om jag ska kontakta något annat elbolag där personalen är lite trevligare.
När jag utsätter mig för någonting jag tycker är obehagligt (typ telefonsamtal) blir jag ju extra sårbar och behöver bli bemött med varsamhet och vänlighet, inte med uttråkning eller irritation. Så det känns inte så himla lockande att återkomma till surkärringen. Dock är ju sannolikheten ganska stor att det kommer vara någon annan person som svarar nästa gång jag ringer till elbolaget, så...jag kanske gör ett försök till. Någon annan dag/vecka/månad/år/liv.
(Bildkälla: Socially Awkward Misfit)
Kommentarer
Trackback