Retreat i Vadstena, dag 3

Frukosten serveras från klockan åtta här på hotellet. Igår hann jag gå en avkopplande morgonpromenad och lyssna på vågorna i Vättern och se staden vakna innan jag återvände hem till hotellet för att äta frukost. 🙏 Idag tvingade jag mig upp ur sängen strax före åtta och släpade mig ner till frukostmatsalen. Det blev lite sent inatt ju... 😅

Men sedan kvicknade jag till, för syrran skulle komma och hälsa på mig idag. ☺️💖 Jag gick till busshållplatsen för att möta henne, och just som hon klev av bussen fick jag syn på en igelkott precis intill planket. 😍😮 Det var som om den dykt upp ur ingenstans. Jag hade ju traskat fram och tillbaka på busshållplatsen en bra stund utan att se någon igelkott - men så plötsligt fanns den bara där. Syrran sa att det nog är en hälsning från mormor. 🙏❤️

Syrran och jag gick och handlade lite mat och sedan installerade jag henne på mitt hotellrum (hon behövde sova lite) innan jag begav mig ut för att gå Eva Mattssons stadsvandring "Vasarna i Vadstena" (en mycket trevlig årlig tradition 😊). Vandringen skulle börja utanför klosterkyrkan, och där var det febril aktivitet idag eftersom det är årsdagen av Heliga Birgittas dödsdag idag. Det har drällt av katolska präster och mantelklädda pilgrimer och allmänt superkonservativa kristna människor här i stan i flera dagar, men idag fullkomligt exploderade det (vi snackar BUSSLASTER). Jag stod utanför klosterkyrkan och betraktade dessa människor när de vällde ut ur kyrkan efter en mässa och jag kände mig extremt malplacerad...och blev väldigt lättad när Eva dök upp och ropade mitt namn. 🙏

Det visade sig att det bara var jag och en till som skulle gå vandringen med henne idag. Först gjorde det mig lite uppstressad, men sedan tyckte jag att det var riktigt trevligt med en så liten grupp. Det blev mer av ett samtal än en föreläsning liksom. Och med en så liten grupp kunde vi utan svårighet gå Storgatan istället för utmed vattnet, och Eva visade oss en detalj på Udd Jönssons hus som jag inte sett förut. Udd Jönssons och hans hustru Anna Larsdotters bomärke och initialer ovanför en numera igenmurad portal. Väldigt häftigt att det finns kvar ända sedan 1500-talet. 👏 Och väldigt synd att ingen verkar ta ansvar för att se till att det skyddas och bevaras bättre... 😕

Det var jättemysigt att ha min älskade syster här några timmar idag. ❤️🙏 Precis som det var jättemysigt att mamma kom och hälsade på mig när jag var här på knypplingskurs. Tänk att min familj redan nu kommer och hälsar på mig i min framtida hemstad. ❤️❤️❤️

Jag tog med syrran till restaurangen som jag besökte när jag var här på knypplingskurs. 😋🍔🍟 Och så shoppade vi en del. Jag köpte den här underbara lila drakungen att vaka över mina rökelsestickor. 🐲💜😍

På kvällen skulle jag gå på teater på Shakespearefabriken och se årets föreställning Mycket väsen för ingenting. 🎭 Och jag åkte med tuff-tuff-tåget dit. Jag ÄLSKAR att åka tuff-tuff-tåg! 🚂😍

Det var nästan så att jag inte ville att vi skulle komma fram, så roligt var det att åka tuff-tuff-tåg. 😅 Men jag såg fram emot pjäsen, och jag påminde mig själv om att jag ju skulle få åka tuff-tuff-tåg igen på hemvägen. 😁

Jag har sett den här pjäsen tidigare, hösten 2017 tillsammans med Livrädd (som förresten fyller år idag, HURRA!!! 🥳🎂🎉🎈🎁), men jag mindes inte så mycket av den och absolut inte hur himla bra den var. 🎭👏 Jag vet inte om den här uppsättningen var bättre, eller om jag bara glömt mycket av den förra, eller om det beror på att jag är lite äldre och klokare nu...men jag blev positivt överraskad över hur himla mycket jag tyckte om kvällens föreställning. 👏👏👏

Efter en euforisk färd tillbaka till Vadstena med tuff-tuff-tåget var planen att gå direkt hem till hotellet och blogga och ta mina kvällsmediciner och duscha och sova...men så fick jag syn på solnedgången över Vättern, och drogs nästan magnetiskt ner till vattnet och blev stående och försökte ta in den överjordiskt sköna synen. Jag kände mig snudd på religiös... 🙏❤️